METRO VALMISTUU 2016

LIITYNTÄLIIKENNESUUNNITELMA OLI LAUSUNNOLLA.

KOKINKYLÄNTIETIEN ALUEELTA EI OLISI SUORAA YHTEYTTÄ TAPIOLAAN EIKÄ MUIHINKAAN METROASEMIIN!!!

Mankkaa-seura, Mankkaanpuron Koti- ja Kouluyhdistys ja Teatteri Hevosenkenkä lähettivät asiasta kommentit HSL Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle ja Espoon kaupungille, ks. oheinen linkki.

(Suunnitelman bussireittejä voi tarkastella oheisesta linkistä sen ohjeita noudattaen sivuston reittikuvan avulla.)

Suunnitelman mukaan vain linja 543 Kivenlahti–Soukka–Olari–Nihtisilta–Leppävaara kulkisi Kokinkyläntien kautta.Näin Mankkaan Kokinkyläntien alueet (mm. Kluuvin, Juhanilan, Jukolan, Juhannusmäen, Uudenkylän jne. alueet) jäisivät joukkoliikenteen osalta ”mottiin”(reitti ks. linkki tästä).

Jotta ko. alueilta pääsisi Tapiolaan tai esim. Matinkylään joutuisi vaihtamaan bussia. Helsinkiin pääsemiseksi tarvittaisiin kaksi vaihtoa ja matka-aika olisi kohtuuton. Aluekeskukseemme Tapiolaan (jossa ovat posti, terveyskeskus, kirjasto jne.) ei olisi enää suoraa yhteyttä. Kävelymatkat lähimmille suorien linjojen pysäkeille olisivat kohtuuttoman pitkät.
Vanhan Mankkaan tietä kulkisi sen sijaan ruuhka-aikoina 18 bussia molempiin suuntiin tunnissa, siis vuoroväli n. 3 min. Mankkaantie on jo nyt ruuhkainen. Tämä ruuhkauttaisi Mankkaantien niin, että liikenne pysähtelisi pitkiksi ajoiksi kokonaan ja bussit kulkisivat hitaasti jonoina peräkkäin. KehäII:n ja Suurpellon kautta kulkisi 16 bussia tunnissa molempiin suuntiin (ks. linkki tästä).
Osa edellä mainituista reiteistä tulisikin ohjata kulkemaan Mankkaantien kautta Kokinkyläntielle ja edelleen Mankkaanlaaksontien kautta Tapiolaan.
Näin kaikki Kokinkyläntien vaikutuspiirissä olevat saisivat kohtuullisen yhteyden kaupunkikeskukseensa Tapiolaan ja metroasemalle.
——————————————
Liityntäliikennesuunnitelmasta on annettu runsaasti palautetta, katso linkki: https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/lansimetron-liityntalinjasto