PUHEENJOHTAJAN PALSTA 3/2019

Kurtturuusuasetus kurtuttaa!

Kesällä eronnut Sipilän hallitus antoi viime töinään asetuksen vieraslajeista. EU-direktiivin toteuttamisesta oli  kysymys. Asetus ja sen perustelumuistio sisältää kurttulehtiruususta mm.  seuraavan;

1. Pensaan taimia ei saa myydä eikä niitä istuttaa enää 1.6.2019 jälkeen.
  2. Pensaita ei saa kasvattaa enää 1.6.2022 jälkeen eli ne on hävitettävä myös omakotitalojen ja asuntoyhtiöitten pihoilta siihen mennessä.
  3. Kurttulehtiruusulla tarkoitetaan kurttulehtisiä lähinnä yksinkertaisia 5-lehtisiä punaisia tai valkoisia kukkia tuottavia Rosa Rugosa-lajikkeita. Kerrottuja kukkia tuottavat lajikkeet (esim. Hansaruusu) eivät  kuulu hävitettävien listalle

Asetuksen tarkoituksena on hävittää  eri puolilla Eurooppaa varsinkin merien rannoille ja teiden varsille pesiytyneet villit pensastot ja estää tulevaisuudessa uusien syntyminen. Ne valloittavat muulta monipuolisemmalta kasvistolta elintilaa. Hoidetuilta pihoilta ne tutkimusten mukaan voivat levitä juuriston kautta tai siemeniä sisältäviä ruusunmarjoja syövien lintujen välityksellä.

Mankkaan hoidetuilla pihoilla on varmaankin satoja ellei tuhansia poistettavaksi nyt määrättyjä pensaita. Ne voidaan hävittää kaivamalla pensaat juurineen ylös. Toinen tapa on näivettää ne leikkaamalla maata myöden tai riipimällä lehdet usean kerran kesässä parin vuoden ajan. Silloinkin on kuolleet juuret lopulta poistettava uusien istutusten tieltä. Joka tapauksessa operaatio aiheuttaa suuret kustannukset. Mankkaalla se on täysin tarpeetonta ja nurinkuristakin, sillä kaupunginosamme viheralueilla  alustavien havaintojen mukaan villeinä rehottavia pensastoja ei esiinny lainkaan, vaikka istutettuja pensaita on ollut täällä kymmeniä vuosia. Mankkaan pihojen hoidetut pensastot eivät siis leviä. Helppohoitoiset kurttulehtiruusut ovat kauniita läpi kesän kukkimisaikana ja syksyllä punaisten ruusunmarjojen loistaessa. Niiden turha hävittäminen olisi typerää.

Asetuksen tulkinta ja noudattamisen valvonta kuuluvat Espoon kaupungin ympäristökeskukselle ja Uudenmaan Ely-keskukselle.

Vaikka asetuksen perustelumuistiossa todetaankin, etteivät kaikki kurtturuusulajikkeet ole levivävää sorttia, niin valtioneuvosto on pistänyt kuitenkin mutkat suoriksi, jotta EU-direktiivin säänökset varmasti täyttyisivät. Mankkaa-seura aikookin ottaa yhteyttä espoolaisiin kansanedustajiin ja Kotiseutuliittoon, jotta piha-alueita koskeva hävityskielto rajoitetaan asetusta muuttamalla vain niille alueille, missä myös villejä pensastoja esiintyy ja niiden leviäminen hoidetuilta pihoilta on ilmeistä.

Olemme kiitollisia kaikesta aiheeseen liittyvästä palautteesta. Lähetä kommentisi ja kysymyksesi seuran sähköposti-osoitteeseen mankkaa.seura@gmail.com. Kiitos!

Ei uutta Nygrannaksen asemakaavasta

Tätä kirjoitettaessa ei ole saatu tietoa, milloin kaupunkisuunnittelulautakunta saisi käsiteltäväkseen  uusia esityksiä Nygrannaksen asemakaavasta. On kohta kulunut jo puolitoista vuotta edellisestä kokouksesta, missä lautakunta ohjeisti jatkovalmistelua. Muut asemakaavahankkeet ovat saaneet toistaiseksi etusijan.

Jukka Peltola, puheenjohtaja

Comments are closed.